DESPRE TEORIA MINTII

           Ca oameni, suntem incapabili sa experimentam gandurile sau emotiile celorlalti. Atata vreme cat mintile noastre sunt distincte de la individ la individ , cum putem noi interpreta gandurile sau intentiile celorlalti? Abilitatea noastra de a „citi” mintea celorlalti este aspectul cheie al dezvoltarii conceptului de „sine” si al intelegerii celorlalti si, in acelasi timp, este fundatia comportamentului social si a dezvoltarii morale.

           Folosim expresii de tipul „a ma pune in papucii celuilalt” pentru a descrie ca intelegem gandurile si emotiile celuilalt si modul in care ele ne influenteaza comportamentul. Pentru a descie acelasi proces, psihologii folosesc termenul de „teoria mintii”. Teoria mintii presupune faptul ca oamenii pot intelege ca altii pot avea pareri, opinii, puncte de vedere diferite de ale lor. Desi nu este, inca, foarte clar la ce varsta (exact) copiii au format un „rudiment ” al teoriei a mintii, este evident ca anii prescolaritatii sunt anii „de tranzitie”. Omul de stiinta Steven Pinker da exemplul unui copil care se juca cu mama lui. Aceasta avea o banana in mana, pe care i-o da copilului spunandu-i ca suna telefonul. Copilul, chiar daca stie ca banana e doar o banana, nu un telefon, ia banana si intelege ce vrea mama lui de la el (sa se joace de-a telefonul, nu sa manance banana).

            De cele mai multe ori, copiii cu autism nu au formata aceasta teorie a mintii.

Cum testam aceasta teorie a mintii? „ Credinta falsa” sau testul lui Sally-Anne:

– copilului ii sunt aratate doua papusi, Sally si Anne, o cutie mica, un cos mic si margeluta/o minge. Sally se joaca cu margeluta/mingea si apoi o pune in cos (care este acoperit cu o paturica), apoi paraseste camera si se duce sa se joace afara. Anne ia margeluta/mingea si se joaca cu ea, dupa care o pune in cutie (acoperita si ea). Sally se intoarce in camera, iar copilul este intrebat: „Unde va cauta Sally margeluta/mingea?”. Copiii mai mari isi dau seama imediat ca Sally are o „credinta falsa” despre locul in care se afla margeluta/mingea; ea crede ca este in cos, pentru ca acolo a lasat-o ea, dar este o falsa credinta, pentru ca noi stim ca Anne a mutat-o. Daca va spune ca Sally o va cauta in cutie, acest lucru inseamna ca acel copil a inteles ca Sally are o credinta falsa si, in consecita, are formata „teoria mintii”. Cei mail multi copii mai mici de 4 ani vor spune ca Sally va cauta margeluta/mingea in cos, insa perspectiva lor se va schimba rapid intr-un an sau doi.

Mirela Tiganas

Psiholog clinician specialist